Amendement Burgerwindpark

Nog steeds tegen de windmolens.

Wij als VVD nog steeds tegen de windmolens die geplaatst gaan worden in Hoenzadriel. Er komt steeds meer landelijke weerstand vanuit de bevolking en politiek. De Raad van State heeft geoordeeld dat de huidige windturbine-normen niet meer gebruikt mogen worden bij besluiten tot realisering van windparken. Wederom hebben wij daarom de gemeenteraad gevraagd niet in te stemmen met de voorliggende plannen van het college. Helaas is ons amendement hierover niet aangenomen door de raad van donderdag 9 december 2021. Bekijk hier ook ons filmpje over de windmolens.

Raadsvergadering van: 09 december 2021
Behorende bij agendapunt: 15
Onderwerp: Herstelbesluit bestemmingsplan Burgerwindpark A2 Lage Rooijen

Amendement

Gelezen het voorliggende voorstel van het College, stellen ondergetekende(n) de Raad van Maasdriel in vergadering bijeen op 9 december 2021 de volgende wijziging(en) voor;

Overwegende dat;

1. Op 30 juni 2021 de Raad van State, als hoogste rechtscollege in Nederland, een uitspraak heeft gedaan die betrekking heeft op de algemene regels die de Rijksoverheid heeft opgesteld voor geluidshinder, slagschaduw, veiligheid en lichthinder van windturbines.
  2. Volgens de Raad van State mogen overheden deze windturbinenormen niet meer gebruiken bij besluiten tot realisering van windparken, totdat de landelijke overheid een milieubeoordeling – Plan MER – voor deze normen heeft gemaakt.
  3. Deze uitspraak het rechtstreekse gevolg is van een uitspraak van het Europese Hof van justitie van juni 2020 het Nevele Arrest.
  4. Er tegen de plaatsing van deze 3 windturbines, met een hoogte van 220 meter, aan de Rooijensestraat in Hoenzadriel ruim vierhonderd handtekeningen zijn ingediend door de Stichting Windmolen Vrij Hoenzadriel.
  5. Plaatsing van deze 3 windmolens zeker niet in deze “groene long “ van Hoenzadriel thuishoren. Hetgeen in onze optiek ook geldt voor alle andere pittoreske dorpjes en gehuchtjes van onze gemeente Maasdriel!
  6. Er volgens 2e Kamerleden van alle partijen van links tot rechts neutraliteitsrapporten moeten komen naar de gezondheidsaspecten voor mensen in de nabijheid van windmolens.
  7. De participatie en communicatie naar de inwoners van Maasdriel en meer specifiek van Hoenzadriel in het gehele traject van voorbereiding van de besluitvorming ondermaats is geweest.
  8. Er bij diverse bijeenkomsten/ inspraak vooraf steeds gewezen is om windmolens te plaatsen langs de grote infrastructurele assen zoals A2 – A15 dit om zoveel mogelijk de belasting op de inwoners van de diverse kernen niet op te zadelen met dit fenomeen!
  9. Er steeds meer aversie tegen windmolens groeiende is onder de bevolking van Nederland, maar zeker ook van de lokale bevolking in de regio en ook in Maasdriel.
  10. Recent bekend geworden is dat de Provincie Gelderland geen gebruik meer zal maken van haar aanwijzingsbevoegdheid tot het plaatsen van windmolens !!

Verzoekt de gemeenteraad om gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 2 november 2021 gelet op de Wet ruimtelijke ordening te Besluiten;

1. Niet in te stemmen met het voorliggende voorstel van het College van het bestemmingsplan ‘’Burgerwindpark A2 Lage Rooijen” bestaande uit de geometrisch bepaalde planobjecten als vervat in het GML-bestand NL.IMRO.0263.BP1206-VS02 met de bijbehorende bestanden elektronisch en analoog gewijzigd vast te stellen door het toevoegen van de planregels c t/m g in artikel 3.1.1. en dit op de gebruikelijke wijze te publiceren.
  2. Bij het nemen van bovenstaand besluit door de gemeenteraad zal de Raad van State geen aanleiding meer zien van behandeling van de beroepen die tegen dit plan zijn ingediend en een (eind) uitspraak doen tot vernietiging van het bestemmingsplan.
  3. Om de voorbereiding(en) te treffen voor de plaatsing van 3 soortgelijke windmolens te langs de A2 in de lijn van de 3 windmolens van Zaltbommel. Deze locatie zal veel minder weerstand oproepen bij onze inwoners, gelet op de procedure die Zaltbommel heeft gevoerd.

En gaat over tot de orde van de dag
VVD fractie Maasdriel N.J. Hooijmans